Satsningsområde 2020-2023

I Kronen barnehage vil vi i de neste årene ha sosial kompetanse som et overordnet mål i innholdet vårt. "Rammeplanen sier at sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner."

Det som kjennetegner barn som har sosial kompetanse er at de lettere klarer å komme inn i lek, de er flink til å leke med andre og de kan samarbeide. Det er også mindre aggresjon å finne hos barn med sosial kompetanse. Sosial kompetanse blir blant annet speilet i den evnen barn har til å ta initiativ til, og holde på vennskap.

Kontakt med andre barn, gjensidige relasjoner og gode vennskap har en positiv effekt på utviklingen av trivselen og identiten til det enkelte barnet. Gode vennskap styrker den sosiale og kognitive utviklingen generelt, og vi mener de gode relasjonene som vennskapet gir, skaper en trygg base for å prøve ut nye sosiale uttrykk og ferdigheter.

Barna i Kronen barnehage skal få erfaring i å samspille med andre, i store og små grupper. Ved å samspille med andre vil barna få førstehåndserfaring med å inkludere, tolerere og samarbeide. Videre vil vi at barna skal få erfaring i å hjelpe hverandre, enten med helt konkrete oppgaver eller ved å trøste noen som trenger trøst. Disse nevnte ferdigheter henger sterkt sammen med det å kunne vise empati for andre. Det å kunne vise empati er kanskje det viktigste når det gjelder sosial kompetanse.

Vi vil også at barna skal få best mulig selvtillitt, selvinnsikt og mestringsfølelse. Barna skal få erfare hvordan det er å stole på seg selv, hjelpe seg selv og kunne tørre og utfordre seg selv. For å kunne gjøre det, må barna kjenne egne grenser både fysisk og psykisk.

Sosial kompetanse er et begrep som har blitt brukt hyppig de siste årene. Nå er det slik at innholdet ligner mye på det som vi tidligere kalt for "folkeskikk". Det å kunne være sammen med andre på en positiv måte. Uansett hva man velger å kalle det, så er det noe som må læres! Hvilke regler og normer som er i samfunnet og hvilke konsekvenser det får om man bryter disse.

Det er veldig viktig at man allerede fra barna er små gir de veiledning og støtte i det å finne de rette veiene å oppnå sosial kompetanse. Det å sette grenser, og vise konsekvenser om disse blir brutt, er grunnlaget for videre læring på alle felt. Da er det viktig at vi som voksne er tydelige og klare på hva det er som forventes, og at vi tør å "stå i kampene". Dette gjelder både hjemme og i barnehagen.

Leken vil alltid stå sterkt i Kronen barnehage. Det er i leken at relasjonene mellom barna får fullt spillerom. Det er i leken barn blir kjent med hverandre. Det er her de knytter vennskapsbånd. For små barn er leken selve livet, og leken har avgjørende innvirkning på absolutt alle sider ved barnas utvikling.