Oktober
Vips så var det blitt november, og temperaturen krøp rett ned mot null grader så og si over natta. Vi har hatt en fantastisk flott oktober værmessig og har brukt mye tid ute. Fått fine turer både til Christieparken og bort til den rosa lekeplassen i Hunstadsvingen. Flere uker har vi også denne måneden kunnet spise maten på tur, ble også en tur med kakao i termosene- det ble veldig godt tatt i mot av Veslefrikkerne.
Kropp, bevegelse, mat og helse har vært i fokus, og som skrevet i planene, så er det jo helt basale behov som blir dekket gjennom måltidene og aktiviteten vi gjør i barnehagen. Barn er naturlig i bevegelse store deler av tiden de er våkne, og så er det opp til oss å legge tilrette for at man kan få utløp for den energien slik at det passer inn i ei gruppe på 16 med ulike behov.
Når det gjelder det å være med å lage mat, så er dessverre vårt kjøkken laget, eller godkjent, for at det er mulig. Men denne måneden inviterte Beate hele barnehagen med for å lage sin egne "skattekiste" med ulike fisketyper og grønnsaker. Sjekk ut dagsrapporten for 18.10 om dere lurer på hvordan det gikk.
Har dessuten prøvd å ta med ordensbarn når vi skjærer frukt, dette er populært blant barna. Og tror alle som har fått tilbudet har takket ja. Da er det bare opp til oss ansatte å huske å gjøre det oftere.
I starten av måneden hadde vi besøk av studenter som var med på Bergen Challenge som hadde et opplegg ute med lek og hinderløype ute. Gjengen vår var aktivt med på det som ble organsiert, og fikk bruke kroppene sine på en litt annen måte enn vi pleier.
Rakk å ha to Jeg vet-samlinger, ble jo ingen i september pga sykdom i personalet, og fant ut at det faktisk var lurt å ha det to påfølgende dager. Så det kommer vi til å fortsette med videre, i desember er det ikke Jeg vet-samlinger siden det er mye annet på programmet. Å, som vi gleder oss til å kunne skape førjulsmagi.
Måltidene var satt opp som et fokus i forholdt til temaet, og selvsagt har vi gjennomført disse. Fint å ha mål som man vet at man får jobbet med. Har fokus på at måltidene skal være rolige, så rolige som vi klarer, og at alle skal få tid til å spise seg mette. Er selvsagt barn som er ferdige med tre skiver etter fem-ti minutter, mens andre ikke klarer å få i seg to på 30. Så vi prøver så godt vi kan å finne en balanse, og at de som spiser sent/har fokus på andre ting blir oppfordret på en fin måte til å spise når vi har måltider.
Oppfordrer nok en gang til at om barnet ditt skal spise frokost i barnehagen at dere er her til 0830. Både fordi ditt barn skal ha tid til å spise, og at de barna som allerede er kommet får et så rolig måltid som mulig.
Studentene har nå hatt sin siste dag i høstpraksisen, og vi ser de ikke igjen før i mars. Oppgavene de har jobbet med har vært mye angående organsisasjonsstuktur og analyse av hvordan vi ansatte samarbeider. Derfor har dere kanskje ikke sett så mye av dem, eller at barna ikke har fortalt om aktiviteter eller opplegg de har hatt. Studentene har selvsagt vært sammen med oss hver dag i aktiviteter og rutiner, så barna har blitt godt kjent med dem.
Måneden ble avsluttet med dager som har vært anderledes med teater/konsertbesøk og fotografering. Må si at disse "utenom rutine"- dagene gikk mye bedre enn forventet. Siden vi måtte ut av avdelingen for at det skulle rigges. All honnør til gjengen vår!
November
Fokusområdet i Kronen i november er "Alt handler om språk", som er hentet fra Rammeplanens fagområde "Kommunikasjon, språk og tekst". I Rammeplanen står det blant annet dette under dette punktet;
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Dette er jo nok et fagoråde som det jobbes med hver eneste dag, men som tidligere sagt så er det fint å ha ekstra fokus på tema. Det gjør oss ansatte enda mer "spisset" i vår formidling og fokus, og så får vi se hva vi klarer å få til denne måneden.
Vi har lyst til å øke leseinteressen på avdelingen, til nå i høst har vi ikke riktig funnet anledning til å gi bøker og lesing stor nok plass i hverdagen. Det er alltid bøker tilgjengelige, og vi prøver å bytte dem ut jevnlig på bakgrunn av barna sine interesser.
Barna har selv vært svært gode til å bruke bøker i overgangen før lunch og hviling, men i resten av dagen har det vært mindre interesse. Vet at bøker og lesing er en viktig av ulike grunner, sjekk ut ti grunner til å lese høyt for barn på leseskogen.no
På planleggingsdagen har vi omorganisert avdelingen ganske mye, prøvd å lage flere soner som er sjermet da vi ser at gjengen vi har i år lett mister konsentrasjon i lek fordi de ønsker å følge med på hva de andre gjør.
Her har vi blant annet flyttet en sofa ut i garderoben sammen med bokhyllen, kanskje dette kan bli et sted hvor vi har lagt tilrette for rolige lesestunder?
Som dere kanskje vet så er det flere med annet morsmål enn norsk på Veslefrikk, og vi har barn som vi bruker ASK i form av bilder og digitale hjelpemidler. I tillegg jobber vi gjennom hele året med tegnspråk, og lærer oss to nye tegn hver uke. Hittil i høst har vi klart det, og nå begynner det å bli ganske mange ord. Så mange at vi ansatte må jukse litt når vi skal gå gjennom dem, mens barna har full kontroll.
"Den gigantiske nepen" er en fortelling vi skal jobbe med gjennom hele måneden. I første omgang skal vi lese historien i morgensamlingene. Kanskje må vi bruke flere samlinger for å komme gjennom hele?
Kommer til å ha den printet ut bokhyllen og etter hvert høre den lest mens vi ser på bildene digitalt. Og så blir det at vi hører den fortalt digitalt.
Denne historien ligger åpen på Oslo Met sine sider slik at man kan lese/se den hjemme om det skal være ønskelig. Den er også tilgjengelig på flere ulike språk for dere som kan ha nytte av det.
En anderledes måte å jobbe med bøker og lesing på en hva vi har gjort tidligere, håper det er noe som kan fange interessen. Kanskje kan barna etter hvert fortelle eventyret til hverandre med hjelp av konkreter?
Håper at ved å gi dem noe felles opplevelser gjennom en historie at de kan ta med hele eller deler av dette inn i sin frilek. Og på denne måte ha en felles forståelse hva det snakkes om.
Om dere har klikket dere inn på lenken til Oslo met og sett på eventyret så ser man likhetstrekk med sangen "Gubben og Gamla lå og dro". Så kanskje vi skal legge den til på listen av over sanger vi synger?
Ser at sanger og rim og regler er et virkemiddel for å gi felles opplevelser, innlæring av språk, ord og uttrykk. Barn lærer seg sanger raskt, og særlig om det er bevegelser til, og vi er blitt gode til å lage våre egne bevegelser til sanger.
I løpet av dagen er det interaksjoner mellom barn-barn og barn-voksne hele tiden, vi prøver å være bevisste på hvordan vi bruker disse situasjonene. Vi som ansatte, og dere som foreldre, er rollemodeller i alt vi gjøre og det gjelder også selvsagt kommunikasjon. Det å aktivt bruke språket, "bade" barna i ord gjennom rutinesituasjonene og oppfordre til samspill øker barnas interessse for å kommunisere.
Det som for oss er mest utfordrende er å ha nok tid til alle som ønsker å kommunisere, det gjelder både verbal og non-verbal kommunikasjon. Det er stor hvor stor "plass" det enkelte barnet tar i barnehagen, så da er det opp til oss ansatte å fange opp disse signalene om ønske om kommunikasjon.
De siste ukene har vi lagt merke til at flere barn har større behov for å bli sett og ha mer plass å være på. For å prøve og legge mer tilrette for dette har vi denne måneden valgt å dele gruppen i to på torsdager og fredager. Det vil si at åtte barn er inne før lunch og åtte barn er ute, og så bytter man etter hvilingen.
Håper at det kan bidra til mer ro og at de klarer å lande mer i leken. Vi ser og anerkjenner at leken er hvor språk og kommunikasjon har best mulighet for å utvikle seg. Barn lærer SÅ mye av hverandre i lek og det skjer på deres premisser.
Formingsopplevelser vil det fortsatt være tid til, om det blir på torsdager og/eller fredager er uvisst. Siden barna bestemmer hvilke aktiviteter de vil gjøre, så kan det jo hende at det blir begge dagene? Og som dere vet så er vi ganske julete av oss vi som jobber her, så den siste uka i november vil det nok bli jobbet med juleprosjekt.
Viktige datoer i november
11.november Markere Polen sin nasjonaldag
29.november (Jule)Pyjamasfest og 1.advent Fellessamling