Månedsrapport på Veslefrikk

April som var og Mai som kommer på Veslefrikk .

April er plutselig over og vi kan endelig fryde oss over deilig vårvær i ny måned. April var en varierende måned værmessig , hvor det har vært dresser/ regntøy med lue og votter, til jakke og lette sko neste dag. Men heldigvis har det vært flere dager hvor vi har kunnet være ute etter hviling og faktisk spist frukt ute. Og de storkoser seg når vi går tur og kan ta med oss smørelunsj boksene med på tur. Vi har gått endel turer til Nymarksbanen, men denne uken gikk faktisk turen til svartediket og demningen. Det var stas med et nytt sted, og vi tok like godt hvilingen på turen. Dette var så populært at vi gjerne kan gjøre det flere ganger. Vi håper å komme oss på enda lengre turer , det er litt lettere å gå med lette sko, og gir en mestringsfølelse for barna.

På turene våre dukker det stadig opp nye vårtegn, og i det siste har det vært både hvitveis, smørblomster, hestehov og annet å se langs veien. Plutselig er spindelvev spennende, for hva spiser en edderkopp, eller hvor lever en meitemark . Barn er nysgjerrig , og det kommer mye og nye spørsmål hver dag. Rundt måltidene dukker det ofte opp spørsmål fra barna de kanskje tenker på, og det kan gi finere gode  diskusjoner rundt bordet.

Vi har og hatt "Jeg vet" samlinger, og temaet denne gang har vært "kroppen min" og "Å fortelle". Temaet kroppen min hadde vi i høst, og derfor var det temaet litt mer gjennkjennbart for barna. Å fortelle , handler litt om hvor viktig det er snakke sammen selv om man ikke alltid har lyst. Ofte kan det kjennes bedre etterpå.

Vi er en fin gruppe nå, og barna har fine lekestunder sammen, enten det er i kjøkkenkroken, rundt bordaktiviteter. Vi har jo hatt en stund med mindre barn denne måneden pga sykdom med bla vannkopper, dette ser vi en ende på nå. Dette har gjort at gruppesamensettingen har endret seg litt, men barna har vært flinke til å tilpasse seg. Dessverre måtte vi si farvel til Oleksandra som begynner i ny barnehage. Dette syns både store å små var leit, så vi håper vi ser henne hvertfall til sommerfesten.

Mai:

I denne måneden blir det endringer i personalgruppen . Merete flytter dessverre som dere vet og hennes siste dag vil bli 25 Mai. I uke 21 vil Mariann komme opp , og blir da Pedagogisk leder på Veslefrikk . Erna går da ned til Knøttebo, og Kjersti vil fortsette på Veslefrikk . Vi har jo og hatt endel besøk av barna fra Knøttebo, og fremover vil de og komme på besøk , dette gjelder fortrinnsvis de eldste barna der som begynner på Veslefrikk etter ferien.

Ellers denne måneden vil vi makere 17 Mai, og da vil det bli litt leker for barna, vi vil gå i tog og spise god mat. Vi håper selvsagt på fint vær den dagen, men uansett skal vi kose oss. Barna må gjerne pynte seg litt om de har lyst.

vi har jo pyntet avdelingen med litt flagg og pynt allerede , men barna liker å lage ting , klippe/ lime/ fargelegge osv. og kanskje pynter vi litt ute på selve dagen.

Vi vil minne om solkrem til barna, husk å smøre barna før de kommer i barnehagen de dagene det er behov. Det bør ligge krem i hyllen , sånn at vi lett kan smøre barnet i løpet av dagen. Fint om dere og sjekker hyllene for skiftetøy, de trenger både litt lettere klær og fremdeles varme klær til kaldere dager.

Viktige datoer:

9. Mai : Kristihimnelfartsdag, barnehagen er stengt.
10 Mai: Planlegginsdag, barnehagen er stengt.
16 Mai: vi feirer 17 mai, vi har leker og det er fest i barnehagen
21 Mai:
Pinse, barnehagen er stengt.