Vår første periodeplan er ved veis ende, og det er på tide å oppsummere "Jeg, du og alle rundt oss" temaet som vi har jobbet med siden oppstart. Med utgangspunkt i Nærmiljø og samfunn, et av de sju fagområdene i Rammeplan for barnehager, har vi hatt fokus på enkeltbarn og gruppa på Veslefrikk. Oppstart av nytt barnehageår er alltid spennende, både for barn, foreldre og ansatt. Hvordan skal man lage de beste dagene for ALLE på avdelingen?
For selv om vi ikke har de største utskiftningene av barn denne høsten, så er det endringer. Fire barn har sluttet hos oss og begynt på skolen, har fått tre barn fra Knøttebo og tre helt nye barn.
Vi synes tilvenningen i det store og hele har gått ganske smertefritt, selv om et par barn har hatt dager hvor de tydlig har gitt beskjed at nå er vi ikke trygge på barnehagesituasjonen. Vårt mål er alltid at alle skal føle at de har det trygt og godt her hos oss, og jobber kontenuerlig for å oppnå dette målet.
Som sagt i planene så mener vi at for å oppnå målene våre så er det viktig med trygge og kjente rammer og rutiner. Er så heldige at vi fikk fortsette med de samme ansatte, og i tillegg fått med Yi-Hua på laget. Et godt grunnlag for å klare og gjøre hverdagene så forutsigbare som mulig når man jobber med 18 barn i alderne 3-5 år.
Har brukt mye tid på å trygge gjengen vår i rutiner og faste aktiviteter, både når det gjelder dagsrutiner og hvilke opplegg vi har de ulike dagene. Det er ikke dermed sagt at vi ikke viker fra disse rutinene, men det skal være tydlig informasjon til både barna og dere om hva som skjer. Derfor er det viktig at dere holder dere oppdatert på hva som skjer i barnehagen. Og at dere kan hjelpe og støtte barnet deres med informasjon og opplysninger om hva som skal skje/har skjedd.
Nytt av året er at Askeladden og Veslefrikk er samlet på morgenen, og at hele barnehagen er samlet på ettermiddagen. Dette slik at vi kan ha flest mulig ansatte tilgjengelig når det er flest barn i barnehagen. Er nok mest merkbart for dere når det er henting inne på ettermiddagene, og det til tider har vært mange barn igjen fra 1545.
Vi føler at det har gått seg til både på morgen og ettermiddag, og at det nå er det som er "vanlig" for oss. Ønsker gjerne tilbakemeldiger på hvordan dere opplever denne overgangen.
Har kommet i gang med å besøke hus til flere av gjengen på Veslefrikk, og selv om dette også ble gjort i fjor så ser vi at det er like stor stas å få vise fram huset sitt. Virker som om flere og flere husker hvor de ulike barna bor, og at de får et eieforhold til nærmiljøet sitt. På turer snakker vi om blant annet Kronstad skole (som er framtidig skole til mange av våre barn), Årstad kirke (et godt landemerke på veien hjem), Kiwibutikken (da er vi nært barnehagen) og Haukeland sykehus. Å bli kjent og trygg på nærmiljøet til barnehagen gir en følelse av tilhørighet- noe alle mennesker trenger.
I samlingene vår har vi jobbet med navnesanger, det å finne ut hvem som mangler om vi ikke er 18 den dagen, bevegelsessanger og leker hvor man får øvd på navn. Alt dette er med på å knytte gruppen enda mer sammen, og gi hvert enkelt barn følelsen av å høre til hos oss. Alle er like viktige som en del av Veslefrikk, og om vi mangler et barn så ser vi hvem det er.
Den aller viktigste delen av barnehagehverdagen er leken, det er der hvor barn lærer aller mest og får teste ut livet på egne premisser. Se hva Rammeplanen sier om lek her. Det er en lang liste over hva vi som personal skal gjøre for å legge tilrette for lek, og vi jobber hver eneste dag for å nå disse målene. Skulle gjerne vært enda flere ansatte og hatt mer tid til dette, men vi gjør det beste vi kan ut fra våre premisser.
Periodeplan 15.september- 7.november
Temaet for vår 2.periodeplan dette året er "Dette klarer vi sammen" som tar utgangspunkt i Rammeplanen sitt fagområde Kropp, bevegelse, mat og helse. Her finner dere hva som står i Rammeplanen.
Om dere klikket på lenken så dere at dette er et ganske omfattende tema, men likevel også et tema som gjennomsyrer hver eneste dag i barnehagehverdagen. Det å skulle bli kjent med egen kropp og egne behov og det å sette det i sammenheng med andre sine behov er vel noe av det vi jobber mest med hver eneste dag.
Det å måtte vente på tur, lære seg å være selvstendig, øve på ferdigheter og være en del av en gruppe er noe vi i barnehagen er gode på. For det å være 1/18 i ei gruppe er noen helt annet enn det å være del av en familie hvor man kanskje er det eneste barnet eller en av en gruppe søsken. Det stilles helt andre krav og forventinger i barnehagen og det er en arena hvor man lærer seg selv og sine ferdigheter godt å kjenne.
"Prøv selv" er ord vi svært ofte sier hos oss, og det ligger forventinger der om at alle SKAL prøve selv. Vi prøver så godt som råd er å være nært på med støtte og oppmuntring, men likevel gi rom og tid for at barnet selv får teste og prøve.
Ta for eksempel i påkledningssituasjone, vi er rett og slett avhengige av at barna blir selvstendige. Kan ikke hjelpe 18 barn samtidig uansett hvor gode barnehageansatte vi er, og godt er det tenker vi. Det å gjøre et forsøk, vise en innsats før man i neste steg får hjelp er viktig for utviklingen av både ferdigheter og det å ha tro på at man kan klare ting. Og selvsagt får man hjelp når det trengs, men ofte ser vi at barn kan klare mye mer enn hva vi tror bare det får tid og mulighet til å prøve.
En annen situasjon er måltidene, hvor det daglig er mange anledninger til å prøve. Som for eksempel at ordensbarna får lov til å hjelpe til med å ordne i stand til smørelunch/varmlunch. Er jo ikke alltid slik at det er raskere at barna får hjelpe til, men om de aldri får muligheten så vil de jo aldri lære det heller. At en 3-åring skal dele ut tomatsuppeskålene kan ende med gris og søling, men det er alltid en læring i det også. Om man søler så man tørke opp igjen, og så prøver man en gang til. Det er vel ikke slik at DU kunne alt 1.gang du prøvde på noe nytt heller? Og en grunn til at ordtaket heter "Øvelse gjør mester".
Og det er ikke slik at det er vi ansatte som lærer barna det meste, tror fakstisk de lærer det aller meste av hverandre når det gjelder dagliglivet i barnehagen. Det å få se hvordan andre barn takler ulike situasjoner er den aller beste læringsarenaen.
Selvsagt er det vi ansatte som legger tilrette for læring skal kunne skje, men vi må huske på at vi ikke sitter på alle svarene og at barn er svært løsningorientert om de får muligheten til det. Skal innrømme at vi ikke alltid har tid og anlending til at all læring foregår på denne måten, men vi prøver.
Håper at vi i løpet av denne måneden kan gi barna utfordringer både når det gjelder selvstendighet, det å smake på ny mat, hvordan sette grenser for seg selv og andre og det å stole på egne ferdigheter.
Noe av det vi helt konkret har tenkt å gjøre for å nå disse målene er å gi de mer tid i garderoben, kanskje klarer vi å lage mindre grupper og? Ha nye pålegg ved smørelunchen og kanskje prøve oss på andre ting i frukta? Starte opp igjen med "Jeg vet"- samlinger- her er informasjon om opplegget om dere lurer på det. Og ha mer bevegelsessanger og leker både inne og ute i samlinger. Vi har også meldt oss på Matjungelen og håper vi får inspirasjon fra dem om tema og aktiviteter vi kan gjøre med gjengen vår.
Viktige datoer i denne perioden
Mandag 15.september- fredag 3.oktober Arada, student fra HVL førskolelærerutdanningen, hos oss
Uke 38 Brannvernuke
Fredag 19.september Brannverndag
Tirdag 16.september Markere Mexico sin nasjonaldag
Torsdag 18.september Foreldremøte kl 1830
Fredag 24.september Markere Brasil sin nasjonaldag ( som var 7.september- litt usatt feiring...)
Onsdag 15.oktober Foreldrekaffe 1500-1600 Da er det foreldrekaffe for hele Kronen. Mer informasjon kommer når det nærmer seg. Dere stiller med mat og barnehagen fikser kaffe og te
Fredag 17.oktober Teaterbesøk Barnas kulturhus i sentrum
Fredag 7.november Planleggingsdag- Barnehagen er stengt