Førskolegruppen 23/24

Førskolebarna er de barna i Kronen barnehage som skal starte på skolen neste høst. Målet vårt i arbeidet med denne gruppen, er at barna skal få de beste forutsetninger for å oppleve mestring og få en positiv opplevelse knyttet til overgangen fra barnehagen til skolen.

Førskolegruppen 2023/24.

Dette året er vi 10 barn i førskolegruppen , 6 barn fra Askeladden og 4 barn inne fra Veslefrikk.

I år er det Rosa og Erna som har førskolegruppen.
Vi vil ha samlinger hver Onsdag,vekselvis  inne og ute, og vi vil gå turer i partallsuker .
Turene vil variere i lengde , og iblant tar vi og med mat og drikke med, spesielt på lengre turer. Da vil dere få beskjed på forhånd slik at barna har med det de måtte trenge å ha med seg i sekken . Foruten dette vil det og komme turer til Siljustøl, turer til Vil vite, og ikke minst vår overnattingstur til Mjølfjell seinere på året.

Mål:

Målet med gruppen vil være å fokusere på sosiale kompentanse , lek og læring , selvstendighets trening,motorikk og lek med bokstaver og tall. Dette gjør vi gjennom bla at barna øver på å:

* Ta imot og utføre beskjeder.

* Forholde seg til rutiner og regler.

* vente på tur.

* styrke den emosjonelle og sosiale kompentanse.

* Lære seg enkle regelleker.

* Leke med tall og bokstaver.

* Selvstendighetstrening, gjennom påkledning , rydding og dobesøk.

* Vise empati ved å sette seg inn i andres situasjoner.

Lek og læring:

Lek og læring er viktig for barna for å utvikle den sosiale kompentansen. Og gjennom ukentlige samlinger i førskolegruppen, får barna danne vennskap på tvers av avdelingen. De lærer og å samarbeide og bli trygge på sin rolle i gruppen .

Målet er at barna skal bli trygge og klare for skolestart, og at overgangen skal bli så trygg og positiv som mulig.