Mottagelsen om morgenen
Målet vårt er å få barnet til å føle seg trygt og velkommen til Kronen barnehage. Starten på dagen er viktig for at barnet skal få en positiv tid i barnehagen.
Delmål vi setter oss i forbindelse med mottagelsen er:
- selvstendighet (f. eks være i barnehagen uten foreldrene)
- språk og begrepstrening (f. eks samtaler med barnet og forståelse av samtalen)
- skape et godt foreldresamarbeid (gi gjensidige beskjeder ang. barnet og bli kjent med hverandre)
Måltidene
Barna får servert tre måltider pr dag. Frokost (medbrakt), lunch (varm mat mandag, onsdag og fredag, smøremåltid tirsdag og torsdag ), samt frukt og litt brødmat på ettermiddagen.
Under måltidene fokuserer vi på først og fremst å ha en avslappet atmosfære.
Trygghet (barnet spiser ikke hvis det ikke føler seg trygt)
Trivsel (vi legger vekt på samtalen rundt bordet)
Samarbeid (for at ”Ole” skal få smøret, må vi sende det til ham)
Språkutvikling og begrepstrening (barna setter ord på det de ønsker tilsendt)
Øve finmotorikken (øve seg på å smøre brødskiven, spise selv med skje/gaffel)
Toalettbesøk
Hovedmålet er å få barna til å gå på do alene og klare avkledning og påkledning, tørke seg selv og vaske hender etterpå.
Delmålene er
- selvstendighet (vi må la barna prøve seg selv slik at de en dag mestrer dette)
- hygiene (vi prøver å gi barnet gode rutiner når det gjelder personlig hygiene)
Av – og påkledning
I denne situasjonen skal barna lære og kle av og på seg selv. Et av delmålene er også her trygghet. For at barna skal tørre å spørre om hjelp må det ha tillit til oss som jobber i barnehagen. Andre delmål er:
- språk og begrepstrening (barnet må spørre om hjelp, vi prater som forskjellige ting under på- og avkledningen og de lærer om kroppsdeler, klær osv.)
- øve fin- og grovmotorikken (bevegelsene – knappe igjen knapper, ta på seg jakke, sko, regntøy osv.)
- samarbeid (store hjelper små)
Opprydding
Barna skal lære å ta ansvar for lekene slik a de ikke blir ødelagt. De lærer å rydde etter seg når de har brukt en ting. Delmål er:
- samarbeid (barna samarbeider om å rydde lekene de har brukt)
- kommunikasjon (vi kommuniserer mens vi rydder)
- selvstendighet (barna rydder f. eks leker, spill med en gang de er ferdige med å leke med det, og før de starter opp med noe nytt)
Lek
Lek kan defineres som frivillig, spontan og skapende prosess som er satt i gang av barnet selv. Det skiller seg fra all annen virksomhet i det den er et mål – en tilfredsstillelse i seg selv. Leken er styrt av barnet. Det er av stor betydning å legge alt til rette for god lek, og ikke ha for mange regler og grenser som hemmer aktiviteten. Gjennom leken får barna mulighet til å organisere sine egne opplevelser i stadige nye sammenhenger. Barnehagen vil legge forholdene til rette slik at leken skal fungere best mulig. Ved å observere barnas lek ute og inne, får vi kunnskap om barnet som vi kan bruke i vårt daglige arbeid i barnehagen.
Hviling/soving
Både store og små trenger å få en liten hvilestund på dagen. Vi ligger på madrasser og hører på lydbok eller musikk. Vi ønsker at barnet skal få mulighet til å slappe av, lære å ta hensyn til de som trenger å sove og oppleve denne tiden på dagen som avslappende, trygg og god.