Månedsrapport Askeladden

April som var og mai som kommer på Askeladden

Der fløy april unna og vi er straks i mai! Med påskeferie i starten ble denne måneden litt kortere, men tror både store og små hadde godt av litt ferie. Gjennom måneden har vi undret oss over de ulike følelsene vi kan kjenne på som glede, frykt, sinne og kjærlighet. Vi har undret oss over naturen, «Har trær blod?» og enda flere spørsmål som barna stiller i løpet av en dag. Førskolegruppen har vært på tur til akvariet og jordbærgruppen har vært på tur til Vilvite. Ellers har det vært både vannkopper, forkjølelse og influensa på flere, og vi håper det vil roe seg nå som våren kommer.

Denne måneden har vi også undret oss en del over været. Ikke så lett å planlegge eller kle seg når det er iskaldt om morgenen og varmt om ettermiddagen når solen titter frem. Vi merker barna kribler etter å gå ut når det er fint vær og både påkledning og leken ute går litt lettere. På turene vårene har vi leitet etter vårtegn og gjennom måneden har det endelig begynt å vokse blader på trærne. Noen få insekter har vi funnet, men dessverre for kaldt i luften for den helt store jakten.

Når våren kommer merker vi at barna har vokst mye, og de har behov for litt andre utfordringer enn tidligere. Vi prøver så godt vi kan å tilrettelegge for de ulike interessene til barna og skape et godt lekemiljø. Til tider kan avdelingen rett og slett føles litt liten, og da er det godt å kunne være ute og ha enda bedre plass å boltre seg på. Det begynner å nærme seg skolestart for førskolegruppen, og flere er nok spente på dette neste store steget.

Et mål for april var å legge til rette for mer finmotoriske aktiviteter som å klippe og lime. Både å klippe selv og lage seg sine egne bilder har barna fått øve seg på og det er kjekt å se hva barna lager uten noen spesielle føringer fra oss. Dette er noe vi ser barna liker og noe vi vil fortsette med videre også.

Vi har gjennomført JegVet – uke og hatt samlinger sammen med barna. Vi delte i aldersdelte grupper og gikk gjennom temaene «kroppen min» og «Å fortelle». Dette var temaer som vi gikk gjennom i høst og vi merket at vi fikk til mer samtale rundt dette sammen med barna denne gangen. Kanskje det har dukket opp noen tanker i ettertid hos barna?

Mai

«Naturlige opplevelser» er tema for mai og juni, og vi er i gang med å leite etter vårtegn. Vi håper å få være masse ute å leke i naturen, lage hinderløype av planker og kasser og gjerne ta med oss lunsjen på tur fremover. Nå som det blir varmere ute er det viktig at dere smører barna med solkrem om morgenen. Vi vil smøre barna etter hviling, så husk å ha egen solkrem i hyllen til barnet.

Mai bringer med seg en del fridager og kortere uker, samtidig skjer det en del denne måneden. Førskolegruppen har noen aktiviteter på planen, de skal på Bjørnis show på brannstasjonen og det er besøksdag på Kronstad skole. Hele kronen skal markere 17.mai og vi på Askeladden har noen bursdager vi skal feire denne måneden. Husk å følge med på kidplan og mail fremover.

Vi er godt i gang med formingsaktiviteter til årets festdag 17.mai og har begynt å pynte avdelingen med blomster i rødt, hvitt og blått. Fellesprosjektet vårt har barna laget selv og det kan dere se på vinduene på avdelingen! Barna holder også på å lage flagg som vi skal bruke i vårt eget Kronen-tog 16.mai. Da blir det en markering før den store dagen med leker, pølser og is. Barna kan gjerne pynte seg litt ekstra denne dagen.

En aktivitet flere av barna har likt veldig godt er yoga! I april har vi prøvd ut noen opplegg tilpasset barn som har forskjellige øvelser der barna får utfordre seg og bruke kroppen sin. Vi har sett at det er øvelser for alle barna og at dette er noe de mestrer. Vi håper å få gjennomført noen yogatimer i mai også.

6.juni kl. 15:00 inviterer vi til sommerfest i Kronen, og avslutning for førskolebarna. Frem mot dette vil vi også bruke en del tid på å øve på noe underholdning vi vil fremføre for dere.

Vi gleder oss til en ny måned med gjengen vår og alt det kjekke mai har å by på!