Månedsrapport Askeladden

Oktober 

Oktober har fløyet av går. Vi har fått gjort utrolig mange ting, som blant annet markert Taiwans nasjonaldag, FN dagen, teaterbesøk, Bergen Challenge og fotografering.

I oktober har vi jobbet med tema «dette klarer vi sammen». Det er hentet fra rammeplanen, fagområde 2: kropp, bevegelse, mat og helse.

Vi har hatt fokus på måltidet og mat. I september opplevde vi at flere av barna dømte varmlunsjen før de hadde smakte den og sa for eksempel «jeg liker ikke det grønne». Vi voksne har vært tydelige på at de må smake maten før de kan mene noe om den. Vi oppmuntrer dem også til å smake på det som ligger på tallerkenen før de får mer av det de liker best. Flere av barna har blitt flinkere til å smake på nye ting, og vi opplever at barna har fått et litt bedre forhold til ny mat. Fremdeles hender det at barna sier at de synes maten smaker rart eller annerledes i forhold til hva de er vant med hjemme, men det tenker jeg er greit. Barna må få anledning til å venne seg til nye smaker, for det hender ofte at barna spiser mat som de først uttrykte at de ikke likte, eller at det smakte rart, for så å like det. Det som er bra, er at barna har fått et litt bedre forhold til mat og blitt mer åpen for å smake på andre smaker.

Måltidet er en sosial aktivitet hvor samtalene går lett. Vi ser også at barna er liker å snakke med hverandre. De forteller om forskjellige ting og prøver å lage morsomme rim. De er blitt flinke til å spørre om noen kan sende pålegget eller om de kan få mer melk.

Vi har også gått på butikken, og barna har fått velge ut en frukt eller grønnsak som vi hadde til smørelunsjen. Formålet var at hvert barn skulle få velge noe som de selv ville spise, og at de muligens skulle få smake på noe som vi kanskje ikke serverer så ofte i barnehagen. For eksempel har vi smakt på dadler, physalis, gul kiwi og mango.

 

Det at barna bruker kroppen sin aktivt gir dem muligheter til å øve på forskjellige motoriske ferdigheter. Barn er aktive og trenger å få ut energien sin. Vi ser at vi har en aktiv barnegruppe som liker godt å være ute. De liker blant annet å sykle, klatre og leke forskjellige «ta deg leker», som ost og mus og tikken. Flere av de eldste barna har blant annet klatret opp på muren (tennisbanen).

I høstferien fikk vi besøk av Bergen Challenge som hadde et opplegg med barna. Da fikk vi virkelig brukt kroppen vår. De hadde en liten hinderløype på tennisbanen (hoppe i sekk, kaste ertepose i ring og eggeløp) og regellek på lekeplassen (politi og røver, og rødt lys). Det hele ble avsluttet med ansiktsmaling. De aller fleste valgte tiger eller katt, og plutselig løp det en flokk med tigre og katter rundt på lekeplassen.

I oktober hadde vi «Jeg vet» samling, hvor tema var sansene (å se, å høre og den følsomme huden). Videoene Å se og Å høre handlet om en jente som gikk over torget, og både så og hørte forskjellige ting. Videoen Den følsomme huden handlet om kroppen som kan kjenne forskjellige ting, både godt og vondt. I tillegg fikk vi se at det er steder på kroppen hvor vi er ekstra følsomme (ørene og i armhulen). Etterpå brukte vi både syn og hørsel til å se/høre ting på avdelingen og utenfor. Vi brukte også en fjær til å finne ut hvor barna var kilne. De fleste var ekstremt kilne under armhulen og i ansiktet. Vi hadde også frosset ned små iskuler og hadde en skål med lunkent vann, så barna fikk kjenne på kontrasten mellom noe som var kaldt og varmt

Vi har markert FN dagen. På forhånd hadde vi lest 10 store vennebøker, fargelagt et papir med barn fra forskjellige nasjoner. På selve FN dagen hørte vi på Barnas rettigheter-sangen og snakket om noen av rettighetene barna har.

Vi har også vært ute og reist. Denne gangen gikk turen til Taiwan (nasjonaldag 10. oktober),  den lengste flyturen så langt, nesten et helt døgn. Vi fikk se en video av Taiwans severdigheter og en episode av Peppa gris på mandarin. Turen ble avsluttet med to smakebiter fra Taiwan, en marshmallow kake og en Castella kake.

Oktober ble rundet av med teaterbesøk i barnehagen, fotografering og Halloween disco.

November «Alt handler om språk» 

Vårt tema i november er «alt handler om språk». Det er hentet fra rammeplanen, fagområde 1: Kommunikasjon, språk og tekst. I rammeplanen heter det at:

I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.

Språk er en stor del av hverdagen, både i barns lek og kommunikasjonen mellom barn-barn og barn-voksne. De fleste barna tar språket inn i leken, for eksempel rollelek eller regellek. Fokuset vil være å bruke språket aktivt i hverdagen og hjelpe dem med å bli enda flinkere til å fortelle om ting, snakke i samlinger og leke seg med ord og bokstaver. Vi er 12 barn på avdelingen, og nesten alle liker å snakke. Noen ganger kan det bli mye lyd. I det siste har barna selv klaget på at de synes at det er for høy lyd på avdelingen eller i gangen. Vi skal jobbe med volum i forhold til rom. Når kan vi snakke høyt/skrike og når må vi snakke lavt/hviske.

Som allerede nevnt liker barna godt å snakke med hverandre under måltidet og har vist interesse for å finne ord som rim . Vi kommer til å bygge videre på denne interessen og lære barna noen rim og regler, og generelt leke oss med språket. Barna liker godt sang, og vi kommer nok til å synge mer i samlingene fremover. Askeladden sin sang i år er Tusenbenet.

I oktober har vi jobbet videre med lekegrupper. Vi har laget et lekegruppeskjema. Det er en oversikt over hvilke leker de kan leke med og hvem av barna som er på de ulike lekestasjonene. Dette gjør at det er lettere for barna å velge hva de vil leke med og at alle har noen å leke med. Det å leke med andre kan være at man sammen bygger eller leker rollelek, men det kan også være parallell lek, hvor barna sitter sammen og har hvert sitt sett med «sine» leker, f.eks. pluss pluss, magneter eller vev. Vi fortsetter med lekegrupper i november. Vi har observert at barna ofte blir fort ferdig med leken og vil bytte. I november kommer vi til å jobbe med at barna skal holde konsentrasjonen og være i leken en stund.

19. november skal vi ha «Jeg vet» samling. Da skal vi jobbe med Å ha det fint sammen. Vi kommer til å se videoen som ligger på  Jeg vet og snakke om den.

Vi ser at bokdag har hatt en positiv virkning på barna, og at flere av barna har funnet gleden ved å lese/bladde i bøkene. Vi kommer til å fortsette å lese bøker for barna, men vi tar en liten pause fra bokdag på fredag. Det blir dermed mulighet for å gjøre andre ting. Blant skal vi ha en fredag med et opplegg med lommelykter og refleks. I slutten av november kommer vi også til å starte med juleforberdelser, som juleverksted og baking. Siste fredag i november skal vi ha julepysjamasfest i barnehagen.

 

Viktige datoer

11. november Polens nasjonaldag

27. november bakedag

29.  november julepysjamasfest