Februar
Tema i februar var «jakten på sammenhenger» og «alt handler om språk». Gjennom dagligdagse aktiviteter har vi voksne prøvd å utforske og oppdage matematikk sammen med barna. Vi teller hvor mange som er her i dag og teller ned (krysser av) til Mjølfjell (førskolegruppen). I tillegg har vi en ordning at mandager, onsdager og fredager er det eldste ordensbarn som får velge sang og si hvem som skal gå først inn til lunsj, mens yngste ordensbarn gjør det på tirsdager og torsdager. Ellers har flere av barna begynt å telle hvor mange barn som sitter ved bordene. Vi har også sunget en del sanger med mengde, som for eksempel 5 snømenn sto ut i hagen, og 10 indianer. Vi har også lest/dramatisert noen eventyr, for eksempel de tre bukkene bruse og de tre små griser.
Vi har spilt noen spill, og ser at flere av barna liker å spille/pusle. Vi har blant annet prøvd et spill hvor man må blåse en ball til ulike felt for å samle dyrebilder. Barna syntes at det var gøy i starten, men etter hvert ble det tungt å blåse ballen.
Språk er en stor del av hverdagen, og kommer til uttrykk på forskjellige måter, som i lek, sang og samtaler. Barna bruker språket aktivt i lek både for å drive lekens gang, men også for å argumentere og diskutere seg imellom. I kjøkkenkroken har vi satt opp et «telt» og en stor pappkasse. Barna har likt å leke der, både doktorlek, katteleken eller annen rollelek. Barna liker å leke katteleken, hvor de kryper på alle fire bein og later som de er katter og sier mjau. Vi ser at barna stort sett leker fint sammen og at samtalen flyter. Barna blir fort engasjert og ivrige i leken, og volumet går fort opp noen hakk.
I februar har vi hatt bokdag. Vi ser at det har gått litt i bølger. Noen synes det fortsatt er kjekt, mens andre har mistet litt interesse. Vi har også bokkasse på avdelingen, og har som rutine at barna ser/blar i en bok etter frokost, mens vi voksne rydder og gjør klar til samling. Leselysten er fortsatt stor og flere av barna spør oss voksne om vi kan lese for dem i løpet av dagen.
Vi har hatt to «Jeg-vet» samlinger. Temaet var «Kroppen min eier jeg». Den er delt inn i fire underkategorier som er kroppen er din, Norges lover, å være redd, og det er aldri din skyld. Dette er et ganske omfattende tema, og vi har prøvd å gi alle barna en forståelse av hva voksne har lov å gjøre, og hva de ikke har lov til i det hele tatt! Dette har vi gjort gjennom å se filmer og snakke om det.
I starten av februar hadde vi aktiviteter i rundt til Samefolkets nasjonaldag. Vi lagde samisk sol og reinsdyr i nordlys. Barna fikk også lagde gahko brød, noe som falt i smak oss barna. På selve nasjonaldagen (5. februar) hadde vi fellessamling i lavvo. Litt trangt, men alle fikk plass. Vi viste bilder, hørte på musikk og dramatiserte eventyret om reven og kråka. Barna fikk også en liten smakebit av gahko brød og morrpølse.
I år prøvde vi å ha et felles tema til karnevalet. Vi voksne syntes at dette var en god ide, hvor alle barna kunne oppleve å blir inkludert gjennom et felles tema. Barna fikk være med på prosessen, fra å velge hva de ville være, til å tegne og male, og sette det sammen. På selve dagen hadde vi fellessamling på Knøttebo med mange forskjellige sanger som handlet om havet og fisker. En favoritt hos barna er «her sitter vi og ror», og ekstra gøy var det når fallskjermen ble brukt. Ellers hadde vi forskjellige stasjoner (aktiviteter), og etter hver stasjon fikk barna et stempel på hav-kortet. Når kortet var fult, dro vi til fiskedammen. Det kom mye rart opp fra dammen, både en bleie og en vott. Fisking krever tålmodighet, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Alle fikk fangst tilslutt.
Vi rundet av februar med å bake fastelavnsboller og lage fastelavnsris.
Mars
Da er vi kommet til mars, en måned hvor solen skinner lenger og vi forhåpentligvis får noen fine vårdager. Vi kommer til å gå litt lengre turer og kanskje ta med matpakken. Alle barna må ha sekk og flaske med.
I mars er tema «alt handler om språk» og «å undre seg - sammen og alene». Vi fortsetter å jobbe med språk gjennom samtale, sang, lek og andre hverdagsaktiviteter. Vi skal også prøve å ha litt regelleker sammen med barna, og lære oss noen regler.
Vi skal også jobbe med «å undre seg - sammen og alene». Det er hentet fra rammeplan, fagområde etikk, religion og filosofi. I rammeplanen står det: gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar.
Barn er nysgjerrige, og har ofte mange tanker og spørsmål om hvordan og hvorfor ting er slik eller sånn. Det å forske og undre seg er en viktig del av barnehagehverdagen, og undring handler mye om bevisste voksne som både tar seg tid å snakke med barn og gir rom for å undre seg sammen med barna og deres tanker. Våren er en tid hvor det skjer mye endringer i naturen, solen som skinner lenger, blomster som spirer og fugler som kommer tilbake. Vi voksne skal møte barnas spørsmål, undre oss sammen med dem og legge til rette for den gode samtalen. I tillegg til å være bevisst på barns undringer og tanker, har vi tenkt å ha et tema som vi voksne sammen med barna kan lære mer om og forhåpentligvis ha gode samtaler. Vi voksne har valgt å jobbe med verdensrommet. Vi kommer til ha fokus på jorden og solen, og velge ut et par planeter.
Dagene går fort og vi (førskolegruppen) nærmer oss avreise til Mjølfjell. Tror at flere av barna er spente på turen. Barna har fått se video fra forrige kull som var på Mjølfjell og vet hvem de skal dele rom med (barn og voksne). Tror at dette blir en gøy tur for små og store. Vi (jordbær- og blåbærgruppen) som er igjen i barnehagen, skal også finne på noen kjekt å gjøre.
I mars og april kommer vi til å jobbe med «rett til å være trygg» (Jeg-vet-samling). Dette kommer vi til å gjøre ved å se filmene (Jeg-vet) og snakke med barna.
I løpet av mars begynner vi med påskeforming. Vi kommer til å ha noen formingsaktiviteter som alle skal lage, og noen som de selv kan velge om de vil lage eller ikke. I april skal vi ha påskefrokost. Da er dere foreldre invitert. Datoen er onsdag 9 april.
Viktige datoer i mars
19.-21.mars Mjølfjelltur for førskolegruppen