🌼 Tilbakeblikk april
Våren har vært full av inntrykk, felles opplevelser og undring her på Knøttebo. I løpet av april har vi hatt mange fine stunder sammen, både inne og ute, og vi ser hvordan barna utvikler seg gjennom lek, samspill og utforskning. Et av høydepunktene i april var nok tur til akvariet for de eldste, en fantastisk tur som gav mange gode opplevelser for små og store. Videre har været vært med oss, og utelek har fått mer plass den siste tiden. Med en gjeng som trives ute i all slags vær, var det ingen som har klaget på det. I tillegg ser vi at nå som barna slipper votter, er det enda kjekkere å leke ute, for alt er mye lettere. Nå klarer alle å klatre opp i båten og med litt støtte klarer alle sammen å balansere over tauene på båten – stor stas.
🌱 Å undre seg – sammen og alene
Vi har brukt tid på å undre oss sammen med barna – både i små grupper, i samlingsstunder og gjennom spontane øyeblikk i hverdagen. Barna er i en alder der alt må undersøkes og grubles over, og spør gjennom dagen hva ting er og hva ord betyr, og da har vi brukt tid på å finne svar på barnas spørsmål sammen med dem. Disse samtalene har bidratt til å styrke barnas evne til å vise omsorg, forstå andres følelser og reflektere over rettferdighet og fellesskap. På tur har vi sett etter vårtegn, stoppet opp for å studere knopper, blomster og småkryp – og latt barna undre seg over hvordan naturen forandrer seg. Eventyret om Den lille røde høna har vært med oss videre i denne perioden. Nå som barna kjenner fortellingen godt, har vi brukt den til å snakke mer om følelser og handlinger. Barna har undret seg over hva som var rettferdig og urettferdig, og vi har hatt mange fine samtaler om vennskap, samarbeid og det å hjelpe hverandre.
🙋 Jeg vet – kroppen min eier jeg, økt 2
Vi har også fortsatt med temaet Kroppen min eier jeg, der barna får lære om kroppens grenser, egenverd og hva som er greit og ikke greit. I april jobbet vi med undertemaet «Norges lover», og snakket om at voksne ikke har lov å gjøre ting som skal være hemmelig. Samlingene har startet med en liten filmsnutt, før vi har hatt samtaler med barna om tema. Barna har vist stor interesse og kommet med egne tanker og refleksjoner. Les dagsrapport fra 30.04 for mer info.
🐣 Påske
Vi hadde en fin oppladning til påske, med fokus på fellesskap og tradisjoner. I april har barna laget påskepynt, sunget "en liten kylling i egget lå" og vi hadde felles påskesamling med resten av barneahgen før ferien. Her ble det påskeeggjakt og vi fikk besøk av både påskehare og påskekylling. En stor takk til alle som deltok på påskefrokosten – det var veldig kjekt at så mange hadde anledning til å spise frokost hos oss, men også hadde tid til å lese bok og leke sammen med oss etter frokosten.
🌱 Månedsplan mai
Tema for mai er «naturlige opplevelser» og er hentet fra fagområdet natur, miljø og teknologi, som handler om å vekke barnas nysgjerrighet og undring for naturen rundt dem. Gjennom utforskning og lek skal barna bli kjent med naturfenomener, dyr, planter, årstider og enkle teknologiske hjelpemidler. Barna får kjenne på gleden ved å være ute og får erfaringer som kan bidra til at de utvikler respekt for alt levende. Gjennom lek og utforskning blir barna kjent med naturens mangfold og skal få en begynnende forståelse for enkle sammenhenger, som hvordan blomster spirer og hvordan småkryp lever i jorden.
For barn i alderen 2–3 år er sansing, bevegelse og nære opplevelser spesielt viktig. De lærer gjennom å bruke kroppen, gjennom gjentakelser og gjennom å få være tett på det de utforsker. Derfor legger vi til rette for turer i nærområdet hvor vi leter etter blomster, insekter, blader og andre vårtegn. Vi gir barna mulighet til å kjenne på jord, vann, stein og blader, og til å utforske naturen med hele kroppen. Samtidig introduseres de for enkle teknologiske hjelpemidler som forstørrelsesglass, vannkanner og spader – verktøy som støtter utforskningen og gir en begynnende forståelse for teknologi i praksis. Barna skal også få undre og utforske ved å så gulrøtter, blomster og potet, og følge prosessen fra frø til mat.
Temaene vi jobber med gjennom måneden inkluderer vårtegn i naturen, der vi ser etter blomster, knopper og småkryp. Vi studerer smådyr som meitemark, maur og biller med forstørrelsesglass og opplever hvordan naturen er i stadig forandring. Barna får leke med vann ute – de heller, fyller, tømmer og utforsker hva som flyter og hva som synker. I tillegg bruker vi materialer som ellers ville blitt kastet, og lager kreative prosjekter sammen, samtidig som vi snakker om hvorfor det er viktig å ta vare på jorda vår. Vi lager 17.mai pynt av gjenbruksmaterialer.
🇳🇴 17. mai – Vi feirer Norges nasjonaldag
16.mai er det tid for å gi barna en forsmak av hva som skjer 17.mai. For de yngste barna handler denne dagen først og fremst om farger, flagg, musikk og glede. Vi ønsker å gi barna en positiv opplevelse av dagen gjennom lek og aktiviteter som de kan kjenne igjen når de senere feirer selve dagen. I forkant skal barna bli kjent med det norske flagget, vi skal lære oss 17.mai sanger og snakke om at dette er Norge sin bursdag. Gjennom dette legger vi til rette for fellesskapsfølelse, gjenkjenning og deltakelse – på en måte som er tilpasset barnas alder og utvikling.
🙋 Jeg vet – kroppen min eier jeg, økt 3
Vi fortsetter på «kroppen min eier jeg», og opplever at barna både har egne tanker og meninger rundt dette temaet. Nå går vi videre til det å være redd, men likevel tørre å si stopp og nei, og viktigheten av å fortelle dumme hemmeligheter til noen man er trygg på. Her finner dere økt 3.
🌼 Diverse
Vi fortsetter å ha et bevisst fokus på sosial kompetanse i hverdagen. Gjennom lek, samspill og gode samtaler støtter vi barna i å utvikle ferdigheter som empati, samarbeid, selvregulering og det å ta andres perspektiv. Vi jobber aktivt med å gi barna språk for følelser og situasjoner, og hjelper dem med å finne løsninger i konflikter, og oppleve fellesskap og tilhørighet. Dette arbeidet er også viktig i møte med overgangen fra liten til stor avdeling. Vi ønsker å gi barna en trygg og god overgang, der de får oppleve mestring, blir trygg på «nye» voksne, og gradvis får utforske hva det vil si å gå på «stor» avdeling. En støttende og forutsigbar overgang legger grunnlaget for videre utvikling, trygghet og tilhørighet.
Viktige datoer:
Torsdag 01.05 Arbeidernes dag - Barnehagen er stengt
Fredag 02.05 Planleggingsdag- Barnehagen er stengt
Fredag 16.05 17.mai markering i barnehagen (for barna)
Torsdag 29.05 Kristi himmelfartsdag - Barnehagen er stengt
Fredag 30.05 Planleggingsdag - Barnehagen er stengt