Månedsrapport Askeladden

Mars som var og april som kommer på Askeladden

Hei hvor det går, plutselig er vi i april og det er tid for en oppsummering av måneden. I begynnelsen av mars var det endelig tid for at førskolegruppen skulle reise til Mjølfjell. Jeg tror nok det var mange spente barn og foreldre på togstasjonen den morgenen. Vi som var igjen i barnehagen var også spente og gledet oss til å se bilder av gjengen. Det virker som det ble en kjempefin tur med fint påskevær, lek, aking og skiturer i snøen.

I barnehagen var alle jordbær og blåbærbarna samlet på en avdeling. Dette fungerte veldig fint både i leken, i lunsjen og hviling. En av dagene bakte vi gode rundstykker som vi kunne ta med på fellestur til Nymarksbanen.

Temaet for mars var "alt handler om språk", i tillegg til "å undre seg – sammen og alene", som vi skal fortsette med i april. Flere av barna er veldig glad i å bli lest for, så vi føler vi har lest mye både i samling og spontant når barna spør om det. Gjennom dagen kommuniserer vi med hverandre på ulike måter. Vi øver på å bruke språket og si stopp om det er noe man ikke vil, at barna kan spørre om å få bli med og inkludere hverandre i leken. Dette er noe vi vil fortsette å jobbe med, ved å oppmuntre barna til å bruke språket sitt og til å veilede når det oppstår konflikter.

Vi føler vi har fått gått på en del turer denne måneden, og noen av dem har vi kunne ta med oss mat og spise lunsjen ute. Noen av dagene har det vært litt surt og kaldt og vi har sett at det var bedre å gå tilbake i barnehagen å spise. På turene våre har vi leitet etter vårtegn som blomster og knopper på busker og trær. Det var kjekt å gå forbi de høye hekkene ved barnehagen å høre fuglekvitter.

I slutten av måneden var det påske og vi har fått gjennomført flere formingsaktiviteter sammen med barna. Vi har prøvd å legge til rette for at de som hadde lyst kunne få lage litt forskjellig, uten for mye føringer. Samtidig har vi hatt noen fellesprosjekter som alle skulle få være med på, som å så karse og plante påskelilje i egenlaget bokser av melkekartonger og yoghurtbegre. Fellessamling med besøk av en påskehare og en påskekylling fikk vi også, der vi måtte på skattejakt rundt i hele barnehagen. Vil også takke dere for en veldig hyggelig påskefrokost sammen på Askeladden.

April

Nå er vi offisielt inne i en vårmåned, der også klokken er stilt på sommertid. Det var kjekt å komme tilbake etter påskeferien og se gjensynsgleden blant barna. Virket som de hadde savnet hverandre og det var god lek blant barna både inne og ute. Ikke minst hadde vi nydelig vær og kunne kose oss ute på ettermiddagen. Håper april bringer med seg varmere dager, så vi kan kose oss med frukten ute flere ganger.

Nå som vi går mot vår er det fint om barna har med seg litt tynnere luer og votter/hansker, i tillegg til regnvotter liggende i skapet. Regntøy og parkdress eller jakke og bukse er lurt å ha i barnehagen fremover.

Vi fortsetter med tema "å undre seg – sammen og alene" fra fagområdet etikk, religion og filosofi. Nå som vi endelig går mot vår er det fint å kunne undre seg over forandringene som skjer i naturen. På turene våre har vi sett noen snøklokker og hørt fuglekvitter og utover i april håper vi å finne enda flere vårtegn rundt oss og få vært masse ute i naturen. Noen av barna er veldig interessert i insekter og småkryp, så kanskje de titter frem etter hvert de også.

I april vil vi jobbe mer med aktiviteter som å klippe og lime sammen med barna. Dette er noe vi ser flere har godt av å øve seg på. Vi vil legge til rette for dette på avdelingen, men også i mindre grupper. Her vil ikke fokuset vårt være på hva barnet klipper/lager, men at barnet skal få øve seg på å holde saksen riktig og klippe helt selv.

I løpet av måneden vil vi gjennomføre JegVet-uke sammen med barna. Her kommer vi til å dele barna i mindre grupper og samarbeide med Veslefrikk når vi har samlinger. Dette gjennomførte vi i høst og det fungerte bra. «Jeg vet» er en læringsressurs for barnehager og skoler om mobbing, vold, overgrep og barns rettigheter. Mer info kommer etter hvert.

Studenten vår Ronja er inne i sin siste uke i praksis her hos oss. I løpet av denne perioden har hun hatt ulike aktiviteter sammen med barna, og hun vil nok bli savnet når hun snart skal tilbake på skolebenken.

I løpet av måneden vil vi legge til rette for at de knøttene som skal begynne oppe til høsten får være mer på besøk på avdelingene oppe. De vil også få være med når vi har aldersdelte grupper og mulighet til å leke sammen med de som er nærmest alder. I slutten av april har vi tenkt å starte med litt forberedelser til 17.mai. Vi merker at ukene går litt vel fort og før vi vet det så er det ny måned igjen.

Vi håper på en strålende april og gleder oss til en ny måned sammen med gjengen vår.

Viktige datoer:

9.april: Jordbærgruppen skal på tur til Vilvite