Turmål

Vi i Kronen er så heldige at vi har mange fine steder hvor vi kan gå på tur. De aller fleste turene vi har foregår til fots til bestemmelsesstedet og derfor varierer turmålene fra alderstrinn til alderstrinn.

Montana

På vei opp til Montana har vi også funnet oss et stoppested like ovenfor Utkikkspunktet. Det er en "skog" like ved siden av Montana Vandrehjem. Mange stier på kryss og tvers her inne. Og noen har bygd ei lita hytte inne i skogen.
Oppe i skogen på Montana ovenfor fotballbanen har vi i flere å hatt en leirplass. Her har vi bygd gapahuker og diverse lekeapparater. Det er helt fantastisk å få lov å være der oppe en dag. Barna storkoser seg og det er knapt en eneste konflikt de dagene vi tilbringer der oppe. Det tar litt tid å komme seg opp alle motbakkene, men turen er vel verdt slitet når man er kommet seg opp.

Den rosa lekeplassen

Denne ligger i Hunstadsvingen ikke langt fra Kronstad skole. Navnets opprinnelse er litt usikkert, det er ingen som kan huske om den noen gang har vært rosa. Her finnes det disser, sandkasse og et "fjell" som man kan klatre i. Er vel ikke rare fjellet, heller en liten bergknaus, men barna liker veldig godt å utforske det med en klatretur.

Lekeplassen i Pinnelien

Som navnet tilsier så ligger denne i Pinnelien, og er tilknyttet borettslaget. Her er det disser, rutsjebane, sandkasse og dukkehus med leker.

Nymarksbanen

Dette er et av våre mest benyttede turmål, og her er vi en del når hele barnehagen har fellesturer. Basen for disse turene er lekeplassen bak Haukelandshallen. Her er det i senere tid skjedd noen oppgraderinger. Nå er det sandkasse, dumpehuske og et klatrehus med rutsjebane der. I tillegg benytter vi slvsagt fotballbanene flittig. Og det blir alltid tid til litt rulling i bakken. De dagene Bergen er velsignet med snø er også Nymarksbanen et yndet utfartssted. Denne bakken er akkurat passe stor til at vi kan teste akebrettene.

Christieparken

Dette er parken som ligger ovenfor Stadion opp mot Landås. Her er det mange store trær å gjemme seg bak og lange bakker å løpe i. Er særlig gøy å være der om høsten når alle bladene er falt ned på bakken. Her kan man begrave seg selv og andre i høstblader. Det er også en nedlagt barnepark ovenfor parken med noen benker hvor vi kan spise lunsjen vår dersom den er med i sekken.

Steinskogen

Bak stasjonen for Ulriksbanen, ligger det vi kaller Steinskogen. Her er et fint område med skog og en liten bekk.

Leaparken

Ligger på andre siden av Inndalsveien ned mot Minde. En kjempestor park med plener og knauser til å klatre på. En litt lengre tur enn de andre turmålene. Og den er nok mest benyttet på vår og sommer. Pleier å ha en heldags fellestur dit om våren/sommeren.