Månedsrapport Knøttebo

April

April har som vanlig inneholdt ALT av vær, det har snødd, det har vært regn, det har vært vind og hagel, men aller mest husker vi de fine dagene hvor vi til og med har funnet fram solkremen.

Måneden har inneholdt mye, og når man leser gjennom dags- og ukesrapporter og ser på bildene så har vi virkelig fått gjort mye de siste 30 dagene. Vi har hatt mange dager hvor vi har kunne nyte maten vår ute, det er alltid stas, og som sagt så spiser gjengen ekstra mye da.
Varmere vær har også gjort at vi har fått oppleve insekt og småkryp på nært hold. Og Knøttene elsker å lete etter dem, både i barnehagen og på tur.

Har fått mange nye formingsopplevelser med både vindusmaling og skogprosjektet vårt, og nå er det nesten bare å finne fram materialene og så klarer de seg selv. Er så fint å se når de mestrer ting på egenhånd og gleden over både prosess og resultat. Det å mestre noe er god opplevelse å ta med seg inn i andre situasjoner, både i barnehagetiden og resten av livet.

Vi har hatt oss en bytur med dans- og musikkforestilling, selv om kanskje andre ting satte større spor enn selve forestillingen. Uansett hva man sitter igjen med så er det fint å få utfordret oss på å gjøre helt andre ting enn hva vi pleier.

Alle tingene nevt ovenfor har gitt oss mange situasjoner og muligheter til å undre seg. Og som vi skrev i planene så har det blitt mye undring i forbindelse med det som skjer i naturen på denne tida. Så vi er allerede godt i gang med mai og juni temaet som er "Naturlige opplevelser". Er jo et  spennede tema til og med for noen som er fyllt 50 år... Alltid flott å få følge barna sine oppdagelser og undersøkelser av ting på nært hold. De er skikkelig gode til å undre seg, og når vi er så heldige å ha 10 Knøtt så blir det mye undring i løpet av en dag.
Elsker å få tilbringe dagene med denne gjengen som ser alt gjennom helt andre øyne enn mine. Oppdager stadig nye ting og nye måter å se ting på, det å kunne undre seg over det nære og hverdagslige, samtidig som det kommer spørsmål som ingen i verden kan besvare.

Mai

Som dere ser av månedsplanen så fortsetter vi i samme spor som tidligere, ikke vits å endre på ting som fungerer tenker vi. Og i løpet av måneden vil det jo komme en del endringer gjengen må forholde seg til uansett.

Har gjennomført foreldresamtaler med de aller fleste av dere og vi har snakket om endringene som venter både for de Knøttene som skal fortsette her til høsten, og for de som skal "rykke opp" til Askeladden og Veslefrikk. Og vi ansatte har jo allerde gjort oss tanker og innført endringer i ukene som har gått også.
Er jo en stund siden vi begynte å gå opp på ettermiddagene, og når har vi jo bestemt hvor barna skal gå neste år og dermed kan vi besøke "riktig" avdeling når går opp på formiddagene på onsdager og fredager.

Allerede i slutten av denne måneden skjer det endringer i personalet på Knøttebo. Fra uke 21 vil Mariann være litt på Knøttebo og litt på Veslefrikk. Erna vil være lengre perioder nede hos oss, siden hun fra uke 22 bytter med Mariann.

Håper dere forstod hva dette innebærer? Vi er ikke helt sikre på hvordan vi gjør overlappingen, men det som er sikkert er at Mariann har tidligvakt tirsdag 21. slik at dere ser et kjent fjes etter langhelga. Vi har ikke gjort slikt bytte av avdeling uten "vanlig tid" i august tidligere, så veien blir til mens vi går. Skal gjøre vårt ytterste for at det blir en fin overgang både for barn og ansatte.

Temaet for mai og juni er "Naturlige opplevelser" og som jeg har skrevet tidligere så er vi godt i gang med naturlige opplevelser under undringstemaet vårt nå. Popcorngresset spirer og gror villig i vinduskarmen og vi leter etter småkryp hver eneste gang anledningen byr seg. Ellers snakker vi om alt som skjer rundt oss i naturen, både når vi er i barnehagen, og når vi er på tur.
Har allerede hatt mange fine opplevelser på tur, og håper at det fortsetter videre inn mot sommeren. Gir ekstra opplevelse av å være på tur når vi kan ta med maten og spise den der. Håper at temperaturen stiger slik at vi også kan få noen turer med utesoving/hviling også. Vet at når vi har heldagsturer så nærmer det seg sommer.

Starten av måneden er blir det selvsagt en del forberedelser til 17.mai markeringen, og hele måneden blir det øving fram mot Sommerfesten i begynnelsen av juni.

Viktige datoer i mai

Torsdag 9.mai- Kristi Himmelfartsdag - Barnehagen er stengt
Fredag 10.mai- Planleggingsdag- Barnehagen er stengt
Torsdag 16.mai-Markering av 17.mai med tog, leker, pølser og is. Vi krysser fingrene for at det blir godt vær og kan være mye ute. Oppfordrer alle til å pynte seg, men kanskje ikke med de klærne dere tenker å bruke 17.mai ?!?
Mandag 20.mai- 2.pinsedag- Barnehagen er stengt
Fredag 25.mai- Markere Argentina sin nasjonaldag

Minner om Sommerfest i Kronen torsdag 6.juni klokken 1500. Vi gjentar fjorårets suksess med kurvfest. Alle tar med mat som settes på et felles tapasbord inne på Knøttebo. Oppfordrer alle barna til bruke flaskene sine og foreldre har med drikke. Vi har enkelte med allergier i barnehagen så merk om noe inneholder nøtter og egg.
Vi stiller tradisjonen tro med kaffe og togkake til dessert.